Wednesday, July 9, 2008

Hijrahku

Alhamdulillah. Setinggi kesyukuran kehadrat Illahi,kerana dengan izinNye akhirnye aku dapat menjejakkan kakiku dibumi Arab Saudi. Tarikh 7/7/2008 menjadi sejarah dalam hidup aku kerana dapat menempuhi pengalaman baru dalam kehidupan yang sementara ini. Maka genaplah sebulan penantian aku untuk ke bumi para anbia', kerana secara kebetulan tarikh aku ditemuduga adalah pada 7/11/2007.
Terima kasih kepada teman-teman yang meluangkan masa menjenguk aku di Airport Senai. Bertolak dari rumah jam 6:25 pagi bersama dalingku, heroku dan keluarga terdekat aku. Hampir aku terperangkap dengan traffic jam kat Johor Jaya, kalau tak tentu aku akan naik kete sampai KLIA. Selamat...Alhamdulillah.
Semuanye boleh control kecuali kedua ibu dan bapaku, dan tak tertinggal amat stolah. Banjir Airport Senai di buatnye. Piiiirah...
Berlepas tepat jam 8:40 pagi. Aku dapat seat tepi tingkap (favourite aku tu). Sebelah aku Sto ngan Skrol. Oklah tu 3 orang dah kenal...Si Sto tak berenti bercakap...asyik-asyik cakap 'Stimla dol' aje, almaklumlah first time kot. Skrol control macho. Sampai KLIA jam 9:25 pagi. Tunggu next flight ke Jeddah Pukul 3:30 petang. Punyelah lama kitorang ngeteh dulu kat Mc D. Si fikir campur menyerahkan pasport dan dokumen (berbudi bahasa pulak bila face to face), walaubagaimanapun aku mintak maaf gak zahir dan batin pade Pn Senah tu.

Gambo ni lak kat ruang udara Arab

Jam 3:30 petang, dapat lagi seat tepi tingkap. Dan ntah camne si sto duduk sebelah aku lagi. Apela nasib stim...stim...Skrol tak tau kat mane. Flight sejauh lebih 8000km, lebih kurang 8jam, ketinggian average lebih 11000m dari aras laut dan dengan kelajuan maksima hampir 1000km/h. Aduh...penat gile...Susah nak tidur. Flight smooth, cuma kadang-kadang bergoyang gak kapal terbang, pasal awan ujan banyak...bila tiba lepas India..., baru clear awan pun kurang.

Tepat jam 6:25 petang kitorang mendarat di Airport Jeddah. Kena naik kenderaan cam bas la untuk ke tempat pemeriksaan pasport. Kat sini aku terpaksa menunggu lebih lama daripada teman-teman aku yang lain, tak tau sebab ape...masih jadi tande tanye. Mungkin ini "bahagian" aku. Mase ni teringat fikir campur...betul jugak blogger sebelum ni kate...fikir campur ni lembab sebab nak train kitorang supaya banyak sabar. Itulah hikmahnye.

Selepas hampir setengah jam baru diorang release pasport aku. Teman-teman lain dah sedia menunggu. Jam 11:30 malam barulah kitorang bertolak ke Hotel Danat menaiki coaster bersama 13 lagi teman. Perjalanan mengambil mase 4 jam untuk sampai ke hotel...seksa,sabar...Singgah kat kedai jual makanan, Aku beli air mineral dengan...tak ingat ape name tapi cam kebablah, 5SAR. Oklah tu. Pandai pulak peniagatu (mungkin kuli jek) cakap melayu. Sepanjang perjalanan tak nampak ape sangat, pasal gelap. Yang pasti kat Jeddah ni banyak fun fair dengan stesen minyak. Dan lebih kurang jam 3:30 pagi baru sampai di Danat Hotel. Sebilik ngan Sto lagi...bilik lagi satu Skrol ngan Para-para. Tingkat 2 bilik nombor 121, ade 2 bilik. Boring-boring...asyik-asyik ngan stim ni je.
Penat sangat, lepas Isya' terus tidur...esok nak kena daftar diri kat Yansab.

msafawis said...

Salamm....dan kirim salam untuk kawan2 yang lain

adzietee said...

Salam,
adzietee here. Apa pun syabas buat yang berhijrah. Cuma nak pesan, ingat lima sebelum lima. Serangkap pantun boleh kot.

Kayu sentul, kayu sena, kayu serian...
Kalau kita betul, kalau kita benar...
Tuhan pun kasihan.

Don't worry. Think positive.