Friday, July 11, 2008

Hijrahku part 2

Hari pertama kami ke yansab....mata masih mengantuk. Cuaca panas walaupun baru pukul 8:00 pagi.Perjalan lebih kurang kurang 30 minit. Tak de jem...jalan banyak yang lurus,kiri kanan banyak lagi bangunan yang masih belum siap. Ade jambatan dan sungai..tapi tak de air, kekadang nampak jugak unta 2 3 ekor, Kereta orang Arab toksah cite...kebanyakkannya kereta mewah, stesen minyak brand macam-macam...banyak pulak tu. Diorang punye security ramai Arabian...difahamkan gaji diorang besar, sebab tu panas terikpun budak-budak muda sanggup kerja security. Kami bertemu dengan ramai Malaysian termasuk ex Titan. Omir ngan YBM pun ade. Hati rasa gembira walaupun panas...berdebu...berangin...Kawalan keselamatan ke Yansab plant memang ketat.
Lepas sain kontrak...kitorang makan, makanan semua western punye jenis...makan free.
Lepastu balik hotel...
Hari kedua buat medical checkup kat hospital Al Ansari...hospital swasta. Ramai pekerja Filipina kat sini. Dr yang ambik darah kitorang pade mulanye pun cakap Filipina kat kitorang, dia ingat kiteni Filipinos. Lepas lebih kurang 3 jam...balik ke Yansab untuk amik advance. Lega...
Hari ketiga kitorang dah ber pindah ke RC di Radwa 8, Banglo 2 tingkat. Aku sebilik lagi ngan Si Stim. La...dah cam kembo pulak aku rase. Kalau nak tau detail pasal banglo ni...lawatlah blog skthegreat (blog skrol),alamak promosilah pulak, tak pe-tak pe janji aku dapat pinjam lab top die. Aku kerumah Jaafar...Housemate dia Nahar ngan Razak. Aku,Para-para ngan che' Din Uda naik kereta Nahar, layanan istimewa telah diberikan...dapatlah aku rasa kurma segar, kuih Arab dan lepastu makan tengahari kari Unta. Chef Jaafar yang masak...waduh inilah kali pertama aku makan kari unta. Peh...power dol...stim...Time kasih daun keladi.
Petangnye Lobo bawak kitorang ke pekan Yanbu...shopping sikit. Ramai bangsa asing kat sini, dah macam bukan kat Arab. Amat sto beli handphone Nokia, penjualnye warga Bangladesh. Berborak-borak dan aku pun rasa bangga bila dia cakap 'Malaysia good' dan banyak kali gak buat aku bangga bila pak Arab menunjukkan rasa respek bila kata kitorang ni Malaysian. Alhamdulillah...Malamnye kitorang pekene nasi baryani bukhari...sedap...nasi sedap ayamnye lembut. Kalau Syiir bagi markah tentu dapat 'bintang penuh'. Lobo yang rekemen...time kasih banyak kepade Lobo.

4 comments:

Unknown said...

salam syeikh,semoga sentiasa berada didlm keberkatan....syukran akhirnya sampai jua hajat & cita2 ente selama ini utk menjejakkan kaki di bumi para2 ambia [bukan para2].semoga menjadi insan yg lebih bertakwa.wasalam.......

adzietee said...

Salam,

Adzietee here.
Baru lepas ujan kat selasih pulau ni. Sejuk gitu... Dah dapat sesuaikan diri dengan cuaca kat sana ke. Berapa lama amik masa?

dann said...

limbo. jangan malas update blog. eh ko punya skype name apa ah . dah x pakai dalima lagi ke.

limboz said...

Salam
kpd sahir...harap2 kau pun dapat memenuhi hajat kau disini. syukran 4 ur support.
Adzietee.kat sini masih panas, tapi hari demi hari suhunye mulai menurun.wah...bestnye ujan .dah lame x mandi ujan ni.
Dandan, aku x de laptop kat arab ni. so ade problemlah nak update blog. skype dalima tu yg kat msia,org rumah pakai.